Návod, ako založiť eshop, ktorý k vám pritiahne zákazníkov
Základným predpokladom na založenie úspešného eshopu je samozrejme zaujímavý produkt, ktorý ľudia chcú nakupovať. Spolu s tým sú dôležité aj vaše skúsenosti v danej oblasti, adekvátna odbornosť a napokon nesmie chýbať dostatok nadšenia. Na začiatok je dobré spraviť si biznis plán a tomu prispôsobiť aj marketingovú stratégiu. Veľký vplyv na úspešnosť eshopu má však aj jeho technické a obsahové riešenie. Vďaka tomu môžu aj malí podnikatelia so zaujímavým produktom konkurovať známym velikánom v online biznise.
A vďaka kvalitnému eshopu, ktorý beží ako hodinky a zákazník sa na ňom ľahko zorientuje, môžete získať aj konkurenčnú výhodu. Možno predávate tovar ako množstvo iných značiek, ale intuitívny a funkčný eshop bude silnou stránkou vášho biznisu, vďaka ktorej vás zákazníci uprednostnia pred konkurenciou.
Ale ako na to? Nečudujeme sa, ak sa v informáciách o tom, ako si založiť eshop cítite stratení. Najmä ak nie ste technický typ. Práve preto sme spísali tento článok, v ktorom si prejdeme všetky kritériá, ktoré by mal spĺňať úspešný internetový obchod.
Jednu zo základných otázok, ktorú si budete musieť zodpovedať, je to, ktorý spôsob tvorby eshopu je pre vás ideálny.
Eshop na prenájom
Najjednoduchšie sú krabicové riešenia, alebo inak povedané, eshop na prenájom. Znamená to, že si zaplatíte (väčšinou s mesačnou alebo ročnou sadzbou) hotové riešenie u firmy, ktorá ponúka predvolené e-shopy a spolu s tým získate aj hosting. Takéto riešenie je samozrejme najlacnejšie. Dalo by sa povedať, že sú to e-shopy pre začiatočníkov – využiť ich môžu tí, ktorí majú na technické riešenie svojho elektronického obchodu iba obmedzený rozpočet.
S malou počiatočnou investíciou však môžete očakávať aj málo muziky. Predvolené typy e-shopov si môžete čiastočne upraviť podľa svojich potrieb, možnosti sú však obmedzené a naraziť môžete na problémy. Napríklad, e-shop nebude zvládať žiadne funkcie navyše a nebude možnosť si ho prispôsobiť. Ďalšou nevýhodou je to, že nikdy nebude patriť vám – ak firma, ktorá ho prevádzkuje, zanikne, stratíte aj e-shop, ktorý ste možno hodiny a hodiny vyklikávali a prispôsobovali si jeho vzhľad a funkcie podľa potrieb.
Existujú tiež riešenia, ktoré sú úplne zadarmo, ich veľkou nevýhodou je však okrem už vyššie spomenutých nespoľahlivosť a nestabilita. Ak nie ste programátor, s takýmto riešením si v prípade zlyhania neporadíte. Zároveň všeobecne pri krabicových riešeniach na prenájom je nevýhodou aj ich jednotvárnosť – môžete mať eshop ako tisícky ďalších, bez originality.
Open source eshop
Vyššou triedou je potom open source riešenie, pri ktorom dostanete redakčný content management systém (CMS). S prístupom do tohto systému získate možnosť jednoducho si vytvarovať svoj vlastný eshop, pri zložitejších požiadavkach však treba rátať aj s pomocou profesionálneho programátora. Keď sa v systéme naučíte pracovať, zvládnete si jeho obsah editovať aj sami. Do tohto typu riešenia eshopu spadajú systémy ako je WordPress či Woocommerce, alebo napríklad Prestashop.
V tomto prípade je výhodou vyššia spoľahlivosť, možnosť zmeny prevádzkovateľa a to, že vlastníkom kódu ste vy. V prípade nejasností ho teda môžete zveriť na starosť inému programátorovi. Takto rieši svoje e-shopy množstvo firiem na celom svete. Napríklad až 35% online predajcov celého sveta má WordPress e-shop. Fungujú na ňom aj obrovské firmy, na ktoré by ste to možno netipovali. Aj my sami radi tvoríme eshopy vo WordPresse, pretože ho považujeme za dostatočne intuitívny pre zákazníka a vďaka bohatým možnostiam pluginov a doplnkov sa v ňom dá dosiahnuť slušná úroveň technických aj obsahových funkcií.
Tvorba eshopu na mieru
Ak máte na eshop pripravený vysoký budget, najlepším riešením je vytvorenie e-shopu na mieru. Ak túto prácu zveríte spoľahlivým programátorom, dostanete riešenie s presne takými technickými funkciami, ako potrebujete. Môžete automatizovať prakticky všetky procesy vo firme, vrátane účtovníctva a skladov, čo vám nesmierne uľahčí prácu.
U nás v Twoagency tvoríme e-shopy prevažne vo WordPresse, Woocommerce aj Prestashope. Programujeme eshopy aj na mieru v PHP.
Dajte si záležať na kvalitnom obsahu
Ako zaujať zákazníka na prvý pohľad? Grafikou, pútavým obsahom a zrozumiteľnosťou. Ak investujete aj do dobrej grafiky eshopu, spolu s kvalitným technickým riešením získate skvelý základ, ako preraziť.
Sústrediť by ste sa mali najmä:
- na výber alebo tvorbu vhodného firemného loga. Logo je prvok, ktorý reprezentuje váš biznis. Malo by byť preto originálne, profesionálne a pútavé, symbolizujúce to, čomu sa venujete a čo predávate.
- na prehľadný dizajn a štruktúru. Vyberte si starostlivo farebnú schému, ktorú potom budete používať aj na sociálnych sieťach a v reklamách. Snažte sa o jednoduchosť a prehľadnosť webu. Tak, aby zákazník našiel rýchlo všetko, čo potrebuje a vedel sa zorientovať. Majte na viditeľných miestach možnosti dopravy a platby, reklamácie a obchodné podmienky. Pri tom všetkom nezabúdajte na responzivitu webu – dnes už väčšina zákazníkov pristupuje k eshopom z tabletov a mobilných telefónov.
- kvalitné produktové fotky. Asi netreba dodávať, že profesionálne fotografie predávajú lepšie, ale ak nemáte na to rozpočet, môžete to zvládnuť aj sami. Dôležité je dobré svetlo. Nezabudnite si svoje fotografie označiť vodotlačou.
- kvalitné texty. Znamená to nielen popisky k produktom samotným, ale aj úvodné texty kategórií s ohľadom na kľúčové slová a SEO, pútavé slogany, texty na úvodnej stránke, ktoré prilákajú užívateľa kliknúť na ďalšie podstránky. Skrátka texty, ktoré spolu s grafikou zaujmú natoľko, aby užívateľ z vášho eshopu neodišiel, ale mal motiváciu zistiť o vás viac a prípadne nakúpiť. Veľmi dobrým pútačom je aj blog, ktorý budete aktualizovať o nové články a tvoriť tak zaujímavý obsah eshopu.
Ďalšou nemenej podstatnou oblasťou je SEO, čiže prispôsobenie obsahu eshopu tak, aby bol príťažlivý pre vyhľadávače (Search Engine Optimization). Je to súčasť marketingovej stratégie – tvorba e shopu s ním úzko súvisí, pretože princípy SEO môžete využiť už v textoch. Napríklad používaním nadpisov úrovne h2 a h3, použitím kľúčových slov v textoch alebo priamo v názve domény, a tiež správnym využitím meta nadpisov a popisov. Ide najmä o to zistiť, ktoré kľúčové slová používatelia internetu najviac hľadajú a ktoré z nich sú pre vás relevantné z hľadiska konkurencie a výsledkov.
Zvyky používateľov na internete sa však neustále menia, rovnako ako prehliadače typu Google a iné menia svoje pravidlá. SEO je skrátka široká oblasť, preto ak jej nerozumiete, je lepšie zveriť túto analýzu do rúk profesionálom.
Nezabúdajte na právnu stránku internetového predaja a kvalitný zákaznícky servis
Že zákazník je pán, platí v oblasti online predaja dvojnásobne. Pri prevádzkovaní eshopu sa musíte riadiť zákonom č. 22/2004 Z.z. o elektronickom obchode, zákon 108/2000 o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji a veľký pozor by ste mali dať aj na GDPR, čo je nariadenie Európskej únie z roku 2016, ktoré sa premieta aj do zákona o ochrane osobných údajov. Platí, že marketingové ponuky môžete zákazníkovi posielať až po tom, čo vysloví vedomý súhlas s ich zasielaním. Musíte veľmi opatrne nakladať s jeho osobnými údajmi, inak sa vystavujete pokute. Na samotnom eshope by ste mali mať zrozumiteľné obchodné podmienky a reklamačný poriadok. Znenie týchto dvoch článkov nepodceňujte a v prípade pochybností si ich nechajte skontrolovať právnikom.
Vašu značku posilní spoľahlivý a rýchly servis zákazníkovi. Je to azda najdôležitejší článok skladačky. V prípade, že už máte hotový váš nový úžasný eshop, príbeh sa ešte len začína. Pripravte sa na to, že ho budete denne spravovať a pracovať s ním, a nemáme na mysli len objednávky, ale aj zodpovedanie otázok zákazníkom, komunikáciu a neustálu aktualizáciu obsahu.